صفحه اصلی > اخبار دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان 


مقاله / توصیه های کلی جهت راهنمای بهبود تغذیه:
 

بسیاری از افراد در هنگام تلاش برای خوردن غذای سالم، با چالش هایی مواجه می شوند. برخی افراد در خوابگاه ها زندگی می کنند و یخچال و وسایل پخت و پز شخصی ندارند. دیگران در آپارتمان های شلوغ زندگی می کنند که در آن هر کسی می تواند غذای افراد دیگر را در یخچال بخورد. عده ای دیگر در سلف سرویس هایی که انتخاب های غذایی آن می تواند خیلی زیاد باشد، غذا می خورند. اما تقریباً همه افراد دارای محدودیت های زمانی و مالی هستند که کار خرید، آماده سازی و خوردن غذای سالم را خیلی دشوار می کند. اما چه باید کرد؟

 

نکات زیر را همیشه در نظر بگیریم:

·         مردانی که زیاد گوشت های پرچرب و قرمز می خورند، بیش از 2 برابر افراد دیگر به سرطان پروستات مبتلا می شوند و 5 برابر بیشتر احتمال سرطان کولون در آن ها وجود دارد.

·         برای هر وعده از میوه ها و سبزی هایی که مردان در روز مصرف می کنند، انتظار 22 درصد کاهش خطر سکته قابل تصور است.

·         مصرف سبزی ها و میوه ها در برنامه غذایی روزانه خطر سرطان ریه را در سیگاری ها 20 برابر و در غیر سیگاری ها تا 10 برابر کاهش می دهد. رژیم های حاوی مصرف میوه ها و سبزی ها می توانند باعث حفاظت از ما در برابر سرطان های مثانه، پانکراس، گلو و دهان شوند. این سرطان ها در سیگاری ها شایع تر هستند.

·         مشکل دیگر، سرطان مری به خصوص بین مردان است. اگرچه به نظر می رسد که چاقی در این میان فاکتور مهمی باشد، میوه ها و سبزی ها باعث حفاظت مردان در برابر این سرطان می شود.

·         مصرف سبزی خوردن و سالادهای بیشتر ما را از ابتلا به سرطان ها، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی محافظت می کنند.

·         در زنانی که چاق هستند و غذاهای چرب زیاد می خورند، خطر سرطان پستان بیشتر است.

 

فست فودها:

فست فودها غذاهایی مثل همبرگر، هات داگ، پیتزا و سوسیس و کالباس هستند که خیلی سریع حاضر و آماده می شوند. با این حال، این غذاها نیز گاهی گران هستند و اغلب اوقات کالری بالایی دارند و چربی و نمکشان هم کم نیست. بسیاری از فست فودها در رسانه های مختلف تبلیغ می شوند و از این طریق به جلب مشتری می پردازند.

 توصیه های زیر را هنگام سفارش فست فود در نظر داشته باشیم:

 

1.       اطلاعات خود را درباره محتویات هر غذا یا نوشیدنی ای که می خواهیم سفارش دهیم، کامل کنیم. در منوی برخی از فست فودها می توانیم قبل از سفارش غذا اطلاعات موجود را مطالعه کنیم.

 

2.       غذا یا نوشیدنی خود را به منظور دریافت مواد غذایی سالم و انرژی لازم، سفارش دهیم.

 

 

3.       از دستورالعمل های مربوط به رژیم غذایی سالم پیروی کنیم و غذاهای کم چرب، فاقد چربی اشباع، فاقد اسید چرب ترانس، کم نمک و کم شیرین سفارش بدهیم؛ مانند غذاهای حاوی سبزی، غلات و حبوبات.

 

بیتا ابراهیمی راد (مشاور تغذیه مرکز توسعه  سلامت کیش)

منبع: کتاب سبک زندگی سالم

 

 

تاریخ درج خبر : جمعه ٢١ دی ١٣٩٧  |  کد خبر : ١٣٨١٥ | تعداد نمایش خبر : 88
 

 


خروج