صفحه اصلی > کتابخانه > رسالت و اهداف 

 

رسالت و اهداف کتابخانه دیجیتال

کتابخانه دیجیتال در راستای پیشبرد اهداف و برنامه های آموزشی، پژوهشی دانشگاه با بهره گیری از حمایت های معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه به ارائه خدمات کتابخانه ای و اطلاع رسانی آنلاین می پردازد. این کتابخانه وظیفه دارد نسبت به شناسایی و تأمین نیازهای اساتید، دانشجویان و سایر کاربران تحت پوشش خود و ارتقاء سطح آموزشی و پژوهشی دانشگاه، تلاش نموده و از طریق توسعه و استانداردسازی خدمات و امکانات خود، بستر مناسب را برای کاربران فراهم آورد. همچنین کتابخانه دیجیتال وظیفه خود می داند که موجبات پیشرفت علمی و آموزشی دانشگاه را فراهم آورده و از تلاشها و برنامه های دانشگاه در زمینه ارتقای فرهنگ سلامت جامعه حمایت نموده و در این زمینه مشارکت فعال داشته باشد. لذا کتابخانه دیجیتال مصمم است با تعالی امکانات و خدمات خود اهداف زیر را محقق سازد:

1-     گردآوری، ذخیره، سازماندهی و اشاعه اطلاعات و دانش در قالب های الکترونیکی

2-    توسعه دسترسی از طریق سازماندهی و مدیریت یکپارچه اطلاعات و منابع

3-    کمک به صرفه جویی در هزینه و زمان استفاده کنندگان از منابع کتابخانه ای

4-    ایجاد امکانات دسترسی آسان و سریع برای اعضای هیأت علمی و دانشجویان

5-    دسترس پذیر ساختن منابع کمیاب و نایاب

6-    گردآوری برخی منابع مرتبط با اهداف سازمان از شبکه جهانی وب با رعایت مسائل مربوط به حق مؤلف به منظور ایجاد پایگاه اطلاعاتی جامع از منابع ارزشمند مانند مقالات، پایان نامه ها و...

7-    تهیه منابع موجود به صورت الکترونیکی و چندرسانه ای از طریق خریداری

8-    راهنمایی و آموزش مراجعان در بازیابی و استفاده از منابع اطلاعاتی الکترونیکی

9-    کمک به برنامه های آموزش از راه دور و آموزش مادام العمر

10-  خدمات مرجع الکترونیکی: یکی از پرکاربردترین این خدمات، امکان پرسش از کتابدار به صورت آنلاین است. کاربران می توانند به صورت 24 ساعته، پرسش های خود را مطرح کرده و در ساعات اداری همان لحظه پاسخ پرسش خود را دریافت نمایند. در ساعات غیراداری نیز کاربران می توانند پرسش خود را مطرح کنند و پاسخ آن به پست الکترونیکی آنها ارسال خواهد شد. (تلاش می شود که در کوتاهترین زمان ممکن به سؤالات پاسخ داده شود.)

11-  خدمت تحویل مدرک: خدمات تحویل مدرک یا Document Delivery یکی از روشهای فراهم آوری مقالات، بخش هایی از کتاب و پایان نامه مورد نیاز کاربران می باشد، به صورتی که منابع تمام متن (Full text) که برای اعضای هیأت علمی و دانشجویان اهمیت دارد اما برای آنها قابل دسترس نیست از این طریق سفارش داده شده، تهیه گردیده و در دسترس آنها قرار می گیرد.

12- خدمت معرفی تازه های کتابخانه دیجیتال: از طریق این خدمت، کلیه منابعی که به تازگی، امکان دسترسی به آنها در کتابخانه دیجیتال فراهم شده است معرفی می گردند. این منابع از طریق پیامک، پست الکترونیک و بروشور به اطلاع کلیه کاربران کتابخانه قرار می گیرد.

13- برگزاری کارگاه و کلاس های آموزشی شامل:

Ø      - برگزاری کلاس های آموزشی استفاده از پایگاههای پیوسته (online)  مورد اشتراک دانشگاه برای اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به صورت مجازی

Ø      - برگزاری کارگاه های آموزشی متناسب با نیاز کاربران در زمینه های آموزشی و پژوهشی

هدف این کارگاه ها افزایش مهارتهای کاربران در چگونگی استفاده از منابع و پایگاه های اطلاعاتی، مهارت خواندن و مطالعه مؤثر و بالا بردن رشد علمی و پژوهشی دانشجویان و به تبع آن ارتقاء سطح علمی دانشگاه می باشد.

14- خدمات حضوری (سالن مطالعه الکترونیکی)

شامل کلیه خدماتی که در محل سالن مطالعه دیجیتال به صورت و با تأمین امکانات و تجهیزات مورد نیاز جهت سرویس دهی هر چه بهتر از قبیل رایتر، پرینتر، هدست و... ارائه می گردد. در این بخش کاربران می توانند از طریق سیستم های کامپیوتری موجود، منابع الکترونیکی مورد نیاز خود را جستجو نموده و در صورت نیاز به صفحات خاصی از منابع، می توانند با در نظر گرفتن حق مؤلف و ... مراجعه نمایند.