صفحه اصلی > اخبار 


7تا13مهر هفته گرامیداشت سالمندان
7تا13مهر هفته گرامیداشت سالمندان
 
سالمندان

راهکارهای زندگی بهتر برای سالمندی بهتر :

1- دلهره و نگرانی سالمندی را کاهش دهید

دلهره و نگرانی مادر تمام بیماریهاست، لذا برای حل این نگرانی و حفظ سلامت روان سالمندی ابتدا بایستی منابع ایجاد کننده آن را پیدا کرد. برای مثال صحبت کردن راجع به نگرانی با درمانگر یا حتی بیان مسائل دلهره آور با یک دوست یا همنشین می تواند به کاهش دلهره و نگرانی منجر شود. حتی با کارهایی همچون قدم زدن، بازی های ورزشی و سرگرمی های مناسب، فعالیت های جسمانی ورزشی می تواند به کسب آرامش کمک کند.

2- روابط اجتماعی را در سالمندی هم حفظ کنید

حمایتی که از روابط اجتماعی با دوستان، خانواده و همکاران ایجاد می شود به حفظ سلامت روانی کمک می کند. مطالعات نشان داده است در کسانی که با اعضای خانواده، خویشاوندان و همچنین گروه های اجتماعی ارتباط خوبی دارند، علائم آلزایمر دیرتر از کسانی که گوشه گیر و کم ارتباط هستند تظاهر می کند. بنابر این توصیه می شود که در سالمندان این ارتباط را حفظ کنند و فعالیت های داوطلبانه اجتماعی و شرکت در گروه های مختلف به این موضوع کمک کننده است.

3- در دوران سالمندی هم نگاه مثبت داشته باشید

وقتی با یک نقطه نظر مثبت و با تقویت هیجانات مثبت به موضوعات نگاه شود حل مسئله و تحمل مشکلات آسان تر می شود. برای حفظ سلامتی به خوبی های دنیا فکر کنید و با فعالیت ها و افرادی که شما را خوشحال می کنند، وقت خودتان را بگذرانید.

4- ارتباط معنوی در دوران سالمندی را تقویت کنید

مسائل معنوی و روحانی به شما احساس خوبی خواهد داد، سعی کنید ارتباط خود را با منشا لایزال هستی و کسی که بسویش برمی گردیم حفظ کنید. عقاید معنوی یا مذهبی که دارید سعی کنید تقویت کنید. اینها می تواند به تخفیف تنهایی، افسردگی، اضطراب در سالمندی کمک کند و یا حتی عامل دفاعی در برابر مشکلات و بیماریهای روانی از جمله آلزایمر باشند. کسانی که اعتقادات مذهبی و معنوی قوی دارند معمولاً به تبع آن احساس حمایت و راحتی بیشتری می کنند.

5- فعالیت های بدنی مخصوص سالمندان را قطع نکنید

فعالیت های جسمانی موجب تقویت فعالیت روانی می شود و لذا در سراسر زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر در دوره جوانی فعالیت بدنی را آغاز کنید و به آن پایبند باشید، در دوران پیری فواید بیشتری را از آن به دست خواهید آورد. لذا از فواید ورزش کردن می توان به تناسب اندام، انعطاف پذیری بیشتر، بهبود وضعیت تعادل، سر حال بودن و …. اشاره کرد. سعی کنید با حفظ سلامتی در یک سطح متعادل و معقول، از زندگی سالمندی خود، حداکثر استفاده و لذت را ببرید.

 6- برای داشتن دوران سالمندی بهتر مغزتان را ورزش دهید

زمانی که فکر می کنید عقل و خرد کافی در خود اندوخته اید،ذهن شما بنای ناسازگاری می گذارد و به تعبیری شما را به بازی می گیرد. مثلاً یادتان نمی آید ماشین تان را کجا پارک کرده اید و …. البته کمی از فراموشی ها در سالمندی طبیعی است. فراموش نکنید شما دارای تجارب و اندوخته های فراوان ذهنی هستید، بخاطر داشته باشید که مغز شما مانند یک عضله است برای اینکه آن را قوی نگه دارید باید از آن استفاده کنید. راه سالم نگه داشتن ذهن، مطالعه دایمی است لذا در کنسرت ها، سخنرانی ها، نمایش های تئاتر و سینما شرکت کنید.

7- به رفت و آمد ها ادامه دهید تا سالمندی بهتری داشته باشید

سالمندی بهتر

داشتن روابط محکم با خانواده و دوستان همیشه حایز اهمیت بوده و است با افزایش سن این روابط اهمیت دوچندانی پیدا می کند. مطالعات نشان می دهد که اگر روابط اجتماعی شما ضعیف باشد خطر مرگ در شما تا چهار برابر فردی خواهد بود که اطرافش پر از کسانی است که به او مهر می ورزند و او هم به آنها مهر می ورزد. در واقع داشتن دوستان و خانواده های قابل اتکا یکی مهمترین شاخص های طول عمر و سلامت روان است. به انجام فعالیت های داوطلبانه در یک مدرسه، کتابخانه یا موسسات خیریه بپردازید.

حافظه بهتر سالمندی بهتر

با کارهای زیر سعی کنید تا حافظه تان را حفظ کنید:

1- انتظار نداشته باشید همه چیز را بدست آورید. این روزها در دنیای شلوغی زندگی می کنیم که مملو از اطلاعات مختلف است بهتر است همیشه از لیست، یادداشت، مشخص کردن کارها روی تقویم و هر چیز دیگری که به حافظه کمک می کند،‌استفاده کنید.

2- سعی کنید برای کارهای مختلف روال ثابتی مشخص کنید. به عنوان مثال برای دسته کلیدتان جای مخصوص داشته باشید.

3- حافظه دیداری معمولاً‌ بهتر از حافظه شنیداری عمل می کند. به عبارت دیگر ما آنچه را که می بینیم بهتر از آنچه می شنویم بیاد می آوریم و استفاده همزمان از هر دو، به خاطر سپردن را آسان تر می کند.

4- برای به ذهن سپردن مطالب و موضوعات جدید آن ها را داستانی کنید.

5- اختصاص دادن زمان بیشتر برای یادگیری، به خاطر سپردن و به یاد آوردن آن را تسهیل می کند. (تقویت حافظه)

6- هر روز به اخبار رادیو و تلویزیون گوش دهید. سعی کنید هر روز یک مطلب جدید یاد بگیرید. کتاب یا روزنامه مطالعه کنید.

7- در جمع دوستان یا خانواده خاطرات گذشته را تعریف کنید. می توانید آلبوم عکس های قدیمی را برای یادآوری نام افراد و خاطرات گذشته نگاه کنید.

8- خاطرات خود را بنویسید.

9- جدول حل کنید.

10- به همراه خانواده بیشتر به طبیعت بروید و راجع به موضوعات مشخص صحبت کنید.

منبع: نیایش

تاریخ درج خبر : چهارشنبه ٩ مهر ١٣٩٩ | کد خبر : ١٩١٧٤ | تعداد نمایش خبر : 192
 

 


خروج