یکی از حوزههایی که در دهههای اخیر براساس تغییر و تحولات علمی شکل گرفته، حوزه علمسنجی است. علمسنجي، فن تجزيه و تحليل آماري و كمي متون علمي است و يكي از متداولترين روشهاي ارزيابي فعاليتهاي علمي و مديريت پژوهش است. بررسي كمّي توليدات علمي، سياستگزاري علمي، ارتباطات علمي دانشپژوهان و ترسيم نقشه علم، برخي از موضوعات اين حوزهاند. در علمسنجي، ارتباطات علمي و شيوههاي توليد، اشاعه و بهرهگيري از اطلاعات علمي به روش غيرمستقيم و با بررسي منابع و مآخذ آنها ارزيابي ميشود. نمايههاي استنادي معتبر بينالمللي همچون ISI، Scopus، Google Scholar از ابزارهاي علمسنجي محسوب ميشوند. امروزه توليد علم، الويت توسعه هر كشور است و توسعه علمي مقدمه توسعه فناوري و به تبع آن افزايش رونق اقتصادي و رفاه اجتماعي است. به همين لحاظ دانشگاهها به عنوان پايگاههاي اصلي توليد علم، نقش اساسي در توسعه كشور دارند. جهت بالا بردن سطح كيفي و كمّي توليدات علمي، ارزشيابي نظام پژوهشي در هر دانشگاه امري ضروري به نظر ميرسد. اهميت و ضرورت ارزشيابي پژوهشگران و مراكز علمي- پژوهشي منجر به شكلگيري علمسنجي شده است. عليرغم تاريخچه طولاني مطالعات استنادي، علمسنجي به شكل امروزي، محصول جوامع صنعتي و مدرن است و با افزايش حجم انتشارات علمي و برخي ضرورتهاي اقتصادي و تاريخي در دهه 1970 ميلادي ظهور كرد. در اين راستا واحد علمسنجي دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از اردیبهشت ماه سال 1391 آغاز به كار كرد. این واحد بر آن است تا با رصد مستمر وضعيت كمّي و كيفي تولیدات علمی دانشگاه و طراحي و ارائه برنامههاي لازم در راستاي ارتقاء توليدات علمي و اعتلاي جایگاه علمی دانشگاه در سطح ملي گام بردارد.
|
